شرکت «کونامی» ناشر بازیهای PES لیستی طولانی از قابلیتهای
جدید گیمپلی و جزئیات این بازی که برای ایکسباکس 1 و پلیاستیشن 4 منتشر
خواهد شد اعلام کرده است. همچنین در کنار آن جزئیات تعدادی اسکرینشات از
این بازی به انتشار رسیده است که مشخص میکند این بازی که با استفاده از
انجین FOX کونامی ساخته میشود، چگونه گرافیک و جلوههای دیداری خواهد
داشت.
به گزارش سافت گذر به نقل ازفارنت؛ در گفتگوی اخیر کونامی با VG247 همواره
بر این مسئله تاکید داشته است که آنها میخواهند بازی را هر چه بیشتر به
واقعیتها نزدیک کرده و رویای مسابقههای نفسگیر را به منسهی ظهور
برساند. “زمین در اختیار ماست…”
PES 2015 محصول کار مشترک دو استودیوی
«کونامی توکیو» و “PES Productions” واقع در ویندزور است. این دو استودیو
در تلاش هستند تا گیمپلی کلاسیک سری را با بسیاری از المانهای جدید تلفیق
کنند. یکی از تغییرات صورت گرفته در سیستم شوتزنی بازی است که طبق
گفتههای کونامی، “گونههای مختلفی از استیلهای شوت زنی بدون مرز که
بازیکننده کنترل کاملی بر دقت و قدرت آنها دارد” را پیشنهاد میدهد.
در ادامه تیم سازنده در مورد سیستم
پاسکاری در بازی میگوید: “گزینههای پاسکاری در دسترس بازیکنان به طور
قابل توجهی گسترش یافتهاند. بدین ترتیب از پاسکاریهای تک ضرب گرفته تا
پاسهای کوتاه تو در که با استفاده از قوانین جدید فیزیکی که در بازی پیاده
شده است، در نهایت حرکت توپ هر چه واقعیتر به نظر میرسد. حرکت توپ هنگام
پاس کاری به شرایطی مثل چمن، موقعیت بازیکنان و آنچه بازیکننده فرمان
داده است بستگی دارد. بدین ترتیب حس واقع گرایی بازی از بین نخواهد رفت.”
آخرین تغییر اساسی که در این بازی صورت
گرفته است در هنگام پا به توپ شدن بازیکنان مشهود خواهد بود. کونامی توضیح
میدهد: “آخرین المان کلیدی که به طور کامل بر آن تجدید نظر شده است، میزان
کنترل بازیکن بر توپ است. جایگیری ممکن است یکی از فاکتورهای حیاتی برای
بازی باشد، اما قابلیت دریبل زنی و حمل توپ در فضا برای فرار از دست
مدافعان در PES 2015 بهبود بسیار قابل توجهی داشته و همین امر باعث میشود
که بازیکننده خود را کاملا حاضر در بازی احساس کند.”
به جز شوت زنی، این قابلیت کنترل در
لحظهی بازی است که فرصتهای “واکنش بسیار سریع (رعدآسا)” را به بازیکنان
میدهد تا از همتیمیهای خود حمایت لازم را به عمل آورند. همچنین بهبودهای
به عمل آمده در هوش مصنوعی بازی باعث میشود تا همتیمیهای شما در فضا
حرکت کنند و موقعیتهای خوبی برای خود بسازند؛ حتی در زمانهایی که در
تصویر دیده نمیشوند. همچنین “همکاری در بازی این بار با طیف گستردهای از
سرعت حرکت شکل میگیرد. از آرام راه رفتن تا دویدن سریع، بسته به موقعیت،
بازیکن متوجه میشود که باید چه رفتاری نشان دهد”.
از نظر گرافیکی، انجین FOX که محصولی از
Kojima Production است این امکان را به کونامی داده تا چهرهی بازیکنان را
هرچه بیشتر به واقعیت شبیه کند. بیش از 1000 بازیکن در این بازی ساخته
شدهاند. طبق گفتههای این شرکت بازیسازی، “هر یک از آنها استیل خاص خود
را دارا بوده و این بر بازی تاثیر میگذارد.”
همچنین انیمیشنهای تماشاگران نیز بهبود
یافته است. از جمله تغییرات در این قسمت اضافه شدن عکس العملهای مقطعی در
بازی است که کاملا بر روند بازی تاثیر دارد. نورپردازی که در استادیومها
انجام شده است با شرایط محیطی تغییر میکند و بیش از هر چیز به زمان روز
وابسته است.
PES ID در این بازی نیز وجود خواهد داشت، و
کونامی در این رابطه توضیح میدهد که: “تیمها همانگونه که در واقعیت با
هم بازی میکنند در این بخش رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت. همچنین،
ستارههای این تیمها به صورتی در چارچوب تیمی خود قرار میگیرند که در
واقعیت این کار انجام میشود و این در حالی است که هر یک از آنها
قابلیتهایی دارد که در واقعیت نیز به همین صورت است. تیمهای بزرگ دنیا نه
تنها کاملا منطبق بر واقعیت رفتار میکنند، بلکه در دفاع و حمله نیز درست
شبیه به واقعیت عمل خواهند کرد.”
تیمها همچنین در این بخش از
استراتژیهایی که در واقعیت بر آنها اعمال میشود بهره خواهند برد در
حالیکه PES ID این امکان را به بازیکن میدهد که “بر مهارتهای خود به
عنوان یک بازیکن تمرکز داشته باشند و به حقهها دل نبندند. غلبه بر یک
بازیکن با استفاده از سرعت بالا و کنترل خوب بر روی توپ چیزی است که کونامی
در پی آن است و این همان چیزی است که میتواند بازیکنان را در مقابله با
حقهها و روشهای بازی پیروز کند. و البته، نه همیشه.” همانطور که در
واقعیت هم هست.
تغییرات دیگر در بازی شامل Master League
Online میشود که اکنون بازیکنندگان میتوانند امتیازاتی که در مستر لیگ
تک نفره به دست آوردهاند را به این بخش اضافه کنند. تغییرات دیگر در مورد
تاثیرات بازیکنان در خود بازی است به طوری که “بازیکنی که در تیم شما
ناراضی و ناراحت است میتواند تاثیر بدی روی دیگر اعضای تیم بگذارد و حتی
باعث بازنده شدن تیم شود.” همچنین بهروزرسانیهای هفتگی این امکان را برای
تیمهای حاضر در لیگهای انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و برزیل فراهم
کرده است تا هرگونه تغییری در بازی اعمال شده و وضعیت بازیکنان و تیم
بهروزرسانی شود.
اما تغییرات در جزئیات بازی به همینجا
ختم نمیشود. کونامی اظهار داشته است که در مسترلیگ شما امکان کنترل همه
چیز را خواهید داشت. “آیا تیم حریف با پاسکاریهای کوتاه و روی زمین جلو
میرود؟ خب، به مسئول ورزشگاه بگویید که چمنها را زیاد کوتاه نکند. یا قبل
از بازی چمن ورزشگاه را خیس کند تا سرعت پاسکاری شما اضافه شود. شما
میتوانید هر چیزی را در بازی کنترل کنید تا به موفقیت برسید.”
کونامی در پایان اعلام کرد که به زودی
اطلاعات بیشتری در مورد PES 2015 به ما خواهد داد. تغییرات دیگری در بازی
صورت گرفته است که همگی نیازمند توضیحات و معرفیهای بیشتری هستند. اینکه
رفتار فیزیکی توپ بر اساس آب و هوا تغییر میکند، لیگهای جدید، مادهای
ویرایش بازیکنان و ورزشگاهها، تمهیدات ضد تقلب و دیگر موارد از این جمله
هستند.
همانطور که خواندید، کونامی تاکید زیادی
به هر چه واقعیتر کردن بازی خود دارد. این مسئله شاید به روح بازی لطمه
بزند و از هیجان آن بکاهد، اما میتواند سیاست خوبی برای کونامی در مقابله
با فیفا باشد. رقیبی که اکنون چند سالی هست گوی سبقت را از کونامی ربوده و
این شرکت و بازی محبوبش را عملا به جایگاه دوم تنزل داده است. نا گفته
نماند که همین مسئله باعث شده کونامی هر ساله تغییرات زیادی در بازی خود
ایجاد کند و برای برنده شدن در این مسابقهی نفسگیر، دست به دامن
بارگیریهای جدید شده و مربی خارجی استخدام کند.